Ett mediyogapass

Har kommit ur yogan en del på grund av allt som varit, har inte haft tid att utföra yoga och meditation i den utsträckning jag behöver och vill och det har även märkts på min hälsa. Det lustiga är att när man lyssnar på sin kropp (har tid och inte stressar förbi..) så ger den signaler om man är på väg åt fel håll och om man inte lyssnar då ger den tydligare signaler och så fortsätter det tills man kanske får ett rejält uppvaknande. Jag har fått signaler om att jag behöver stanna upp (yoga!meditera!Vara snäll mot kroppen!) men ignorerat dessa och då fick jag lite tydligare signaler.. så nu valde jag att lyssna på min kropp. För jag tror att om man lyssnar så säger den precis vad den behöver för att undvika ohälsa, åtminstone till en viss del. Jag tror att i grunden är kroppen byggd för att vara frisk och i balans men som världen ser ut med miljöförstöring, förgiftning av hav, mark och luft och allt krigande, det tillsammans med vårt ganska ohälosamma leverne med skräpmat och stress så mäktar inte kroppen med... Här kommer meditation, healing och andra holistiska synsätt på kropp, själ och ande in för min del som ett komplement som kan hjälpa kroppens egna läkning , det är iallafall min uppfattning. 
 
Eftersom det framförallt är meditativ yoga med fokus på axlar, rygg och nacke jag behöver så passar mediyoga perfekt.
 
Här kommer det mediyogapass som jag kör med lite variationer.
 
Liggande andningsövning. Lägg ner, djupa andetag, tänk Sat på inandning och Nam på utandning. Jag gör denna övning i ca 7 minuter. Jag brukar spela en avslappnande sång som är ca 7 minuter lång. Skapar lugn och flöde i kroppen och ger ökad syresättning.
 
Intoning. Sitt i lätt meditationsställning. Ta några djupa andetag. Blunda och för ihop handflatorna framför bröstet och vila tummarna mot bröstet i höjd med hjärtat. Tona in med mantrat Ong Namo Guru Dev Namo 3 gånger. Intoningen är som en startsignal som förbereder sinnet och kroppen att nu är det dags.
 
*Suficirklar. Sitt i lätt meditationsställning. Händerna på knäna och rotera överkroppen medsols utan att följa med med huvudet. Byt varv efter ca 3 minuter, så totalt ca 6 minuter. Håll ögon stängda med fokus i tredje ögat. Avsluta med rotlås och andas in övningen en stund efteråt. Denna övning mjukar upp rygg och höft och ökar genomblödningen och stimulerar matsmältning.
 
*Ryggflex. Sitt med fotsulorna mot varandra. Ta tag med händerna om fötterna och dra in hälarna mot underlivet. Håll ryggen rak och knäna nära golvet. Andas in och flexa ryggen framåt, andas ut och flexa ryggen bakåt. Detta gör jag i ca 2 minuter och sedan rotlås och andas in övningen en stund efteråt.
 
*Bensträck. Sitt på golvet, rak i ryggen. Sträck ut benen rakt fram. Fäll överkroppen över benen och sträck fram armarna och försök att nå så långt på benen som möligt eller till fötterna. Andas lång djupa andetag. Denna övning gör jag i ca 2 minuter. Avsluta med rotlås och vila i övningen en stund efter.
 
*Sidböj över benen. Sitt i lätt meditationsställning, vrid överkroppen åt vänster och sätt händerna på vardera sida om vänster knä. Sjunk med rak överkropp och sträckt nacke ner över vänster ben. Sänk sedan huvudet mot knät och var där en stund, ca 1-3 minuter/ sida. Andas långa djupa andetag. Andas in och räta upp kroppen och byt sedan och gör samma på höger sida. Avsluta med rotlås och vila sittandes i lätt meditaionsställning en stund efteråt 
 
*Ryggvridning. Händerna på axlarna med fingrarna framåt och tummarna bakåt. Armbågarna rakt utåt sidorna i axelhöjd. Andas in och dra vänster armbåge bakåt och höger armbåge går då framåt. Andas ut och vrid åt höger. Huvudet följer passivt med i rörelsen. Jag gör övningen ca 2 minuter. Avsluta med rotlås och vila en stund.
 
*Ryggböj. Händerna på samma sätt som ovanstående övning. Andas in och böj överkroppen ner mot golvet medan höger armbåge går upp mot taket. Andas ut och gå ner åt höger och låt vänster armbåge gå upp mot taket. Jag gör övningen i ca 2 minuter. Avsluta med rotlås och vila.
 
* Dessa övningar varierar jag mellan beroende på vad jag känner att kroppen behöver. Mer fokus på nedre chakran eller kring rygg/nacke...
 
Sat Kriya. Jag har tidigare beskrivit denna övning här.
 
Avslappning. Lägger mig ner med händer och fötter lätt ut från kroppen. Vilar och bara andas i 7- 10 minuter.
 
Meditation. Avslutar med en meditation. Olika beroende på vad jag känner för. Här väljer man den meditation som man föredrar helt enkelt..Idag gör jag en meditation för balans i charkrasystemet.
 
Uttoning.Sitt i lätt meditationsställning. Ta några djupa andetag. Blunda och för ihop handflatorna framför bröstet och vila tummarna mot bröstet i höjd med hjärtat. Tona ut med mantrat sat nam 3 gånger. Tacka dig själv för denna stund....
 
Namaste... 
 
Allmänt, meditation, yoga | Mediyoga | |
Upp