Dagens meditation/yoga

Idag fick jag en kort stund på morgonen eftersom jag har en liten kille hemma som inte vill vara långa stunder utan mamma just nu, så medan han tog en liten powernap gjorde jag en sat kriya. Detta är en övning som jag lärt mig och inspirerats att köra hemma tack vare mediyogan. Jag har varit uppe i 7 minuters övning (målet är 11 minuters) men just nu kör jag mest 3 minuter och 5 minuter.
 
Sat kriyha kommer från kundaliniyogan och är en kraftfull övning som är ett komplett yogapass i sig om den utförs i minst 11 minuter. Den skyddar kroppen mot sjukdom och alla organ i buken får en mjuk massage under utförandet. Den är framförallt starkt balanserande för de tre nedersta chakran och stärker även hjärta och nervsystem. 
 
 
Så här gör jag
  • tona in
  • sitt på hälarna i så kallad klippställning och sträck armarna rakt upp med knäppta fingrar förutom pekfingrarna som är pressas samman
  • andas in och tänk 'sat' och dra samtidigt in naveln mot ryggraden (rotlås); och tänk 'nam' när du slappnar av och  andas ut. 'sat nam' betyder jag är sann.
  • blunda under övningen och håll fokus i tredje ögat (en punkt mellan ögonbryna)
  • avsluta övningen med att andas in, sträcka upp maximalt, andas ut, gör ett rotlås
  • vila sedan lika länge som du gjort övningen
 
 
Allmänt, andlighet, yoga | Sat kriya | |
Upp