Avstressande yogapass

Om man känner sig stressad i slutet på en intensiv dag eller kanske inför något kommande som kan detta yogapass hjälpa en att landa i sin kropp, Jag tycker väldigt mycket om detta korta men välgörande yogapass och eftersom det är  så kort så behöver man inte så mycket tid över för att göra det.
 
Och som alltid vid yoga, var snäll mot dig själv, ingen press, inga krav, lyssna på dig och din kropp och följ ditt andetag. 
 
Börja med att sitta i lätt meditationsställning, gärna på en kudde. Andas. Landa. 1 minut.
Katten-kon. Andas in - svanka, andas ut - kuta ryggen. Långsamt tempo. 3 minuter. 
Sitt på knä med händerna avslappnade. Andas lågsamt ut och in. 1 minut.
Barnets postition, gärna med stöd av en stor kudde. 2 minuter.
Lätt meditationsställning; Brahmari (Humlan). Håll för öronen, blunda och håll fokus tredje ögat (punkt mellan ögonbrynen), andas in, och på utandning brumma som en humla tills hela andetaget är slut. Upprepa. 3-5 minuter.
 
Sitt kvar en liten stund och känn effekten av detta lilla med naggande goda yogapass.
 
 
 
 
 
 
Allmänt, yoga | brahmari, humlan, kort yogapass, yogapass för minskad stress | | Kommentera |

"I want to be alone..with someone else who llike to be alone.."

Jag får verkligen min energi av att vara själv, så är det bara. Jag kan längta så otroligt mycket efter tystnad och att vara helt själv efter en dag på jobbet och med familjen. Om man ser det ur ett extrovert-introvert perspektiv kan man konstatera att jag är mer av det senare. Förneklat får jag energi av att vara själv medan extroverta får energi av andra människor. Men det kan ju vara bra att lyfta fram att som introvert ogillar man inte människor, man är inte osocial men man föredrar att umgås i mindre grupp eller en-till-en och ha djupare relationer med dessa. Jag älskar också människor i mitt liv och att umgås med dom men jag blir lätt överstimluerad och urlakad i större sociala sammanhang. Jag söker även som regel stillhet framför aktivitet. Hellre än helg med att läsa böcker, skriva och dona på hemma än en helg med krogliv, shopping, lekland och rundresa till alla bekanta. 
 
Jag har läst en bra bok som jag rekommenderar om man är intresserad om det här med introvert (extrovert) och den heter "Introvert" och är skriven av Linus Jonkman. Tidigt i boken blir det ganska klart på vilken planhalva man spelar när författaren ställer frågan: "Skulle du hellre vara själv vartenda ögonblick i två veckor eller ha bekanta omkring dig vartenda ögonblick i två veckor". För mig var det självklart det första.
 
Jag har funderat mycket kring vad det beror på att jag inte har några problem med att tillbringa min tid mestadels hemma i stillhet med så lite som möjligt planerat i kalendern medan "alla" andra verkar vilja fylla sina till bristningsgräns.
Jag har funderat mycket kring varför jag ofta känt mig som en udda fågel i många större sociala sammanhang. Varför jag aldrig varit särskilt bra på kallprat utan föredragit en-till-en samtal med en människa åt gången.
Varför jag hellre läser böcker, skriver, är hemmakär än går på bio, fester, krogen, shopping.
Varför jag blir så trött att vara i folksamlingar.
Oj vad jag har funderat och undrat varför jag är sån och även försökt kämpa emot och ändra. Men jag är sån och idag accpeterar jag det (på god väg iallafall) och har dessutom lärt mig att det beror på att jag är mer introvert än extrovert. Det är biologiskt betingat och inget drag man kan ändra på. Och jag gillar den jag är men ibland blir det väldigt tydligt att vara extrovert är mera norm.
 
Det finns många fördomar om introverta; fördomar jag själv hade innan jag satte mig in mer i ämnet. Att vara introvert är inte att känna sig ensam, inte vilja umgås med människor eller vara ledsen. Det handlar förenklat om vad du får energi av - av andra människor i sociala situationer eller i din ensamhet med dina tankar. Fler känntecken är att man söker stillhet, avslappning, gillar självständigt arbete, reflekterarar och analyserar, presterar bäst på förmiddagen, upplever inte tristess i ensamhet, tänker i bilder, lyssnare, självständig, stresskänslig....Jag skulle säga att jag känner igen mig på samtliga dessa punkter.
 
"The secret to life is to put yourself in the right lightning. For some it´s the broadway spotlight, for others, a lamplit desk" - Susan Cain
 
Susan Cain har skrivit en bok i ämnet som heter "Tyst - de introvertas betydelse i ett samhälle där alla hörs och syns". Jag har inte läst boken ännu men vill gärna göra det. Bibblan here I come.
 
 
 
 
Allmänt | introvert | | Kommentera |

Kamomill

Namnet kamomill låter så där mjuk och lent, precis som örten är mot kropp och själ. Kamomill är en av våra äldsta läkeväxter och välanvänd i hela Europa. Den är bland annat inflammationshämmande, kramplösande/ muskelavslappnande och rogivande. Den kan bryggas och drickas som te, både kall och varm.
 
Man kan även göra ett dekokt (metod att dra ut verksamma ämnen ur en växt; mortla, koka 20 min, låt dra, sila av) och använda utvärtes på hudirritationer och ögoninfektioner, jag har baddat med kamomilldekokt vid ögoninflammation både på mig, hunden och kaninen. Man kan även  använda den i badet för en lugnande och väldoftande effekt. Finns många fler användningsområden, själv tycker jag kamomillte är ett bra kvällste och hjälper vid mensvärk eftersom den är kramplösande. Ett tips är att brygga en termos och dricka under dagen om man har mensvärk istället för värktabletter eller som ett komplement till värktabletter. 
 
Kamomillblommor är väldigt lätta att odla själv. Jag gjorde det förra året och fick en fin skörd med blommor som jag torkade på hösten. I år hade jag inga frön kvar och ingen plats i nåt land eller odlingskrage men jag hoppas att den har frösått sig själv nånstans i mitt blomland. Annars går det ju att köpa kamomillblommor på en hälsokostaffär.
 
 
 
 
 
Allmänt, Naturens skafferi, Trädgård | kamomill, läkeväxt | | Kommentera |
Upp