Årets sista skörd

Natten mot måndag var det länets första officiella frost så nu kände jag att det var dags att plocka in det sista från naturen innan den slumrar in i vinterdvala. Jag plockade in brännässlor, aroniabär, citronmeliss och pepparmynta. Det doftar härligt i köket och efter lite rensning blir det antingen torkning eller frysning för örterna. Bland alla örter och bär som trängs i köket kryper det även lite små insekter här och där som följde med växterna in. Deras livscykel är snart till ända så dom får med glädje spendera den sista tiden på linneduken i mitt kök och botanisera bland bladen.
 
Brännässlorna har jag lagt på torkning på en bricka i höstsolen och kommer sedan mala till ett pulver och strö över mat/gröt/smoothie eller använda i bröd. Brännässlan som medicinalväxt har så otroligt många bra egensaker att det blir en hel uppsats att skriva om alla. Men bland annat är den blodrenande och blodbildande, den är rik på järn, mineraler och vitaminer, den kan bota eksem, acne och huvudvärk och minska mottaglighet för förkylning. Endast en tsk sägs fylla dagsbehovet av c-vitamin. Själv har jag varit alldelens för dålig att ta tillvara på denna allsidiga läkeväxt.
 
Pepparmyntan fryser jag in hela blad av för att sedan använda i framförallt smoothies, det är så gott tillsammans med päron. Pepparmyntan påverkar matstmältningen på ett bra sätt och är antiseptisk och lindrar klåda. 
 
Citronmeliss eller det vackra namnet hjärtans fröjd. Den hackade jag och frös in eftersom torkad har den väldigt kort hållbarhet. Citronmeliss innehåller ett ämne som bland annat är bra vid sömnproblem. Hjälper även orolig och uppblåst mage. Cironmeliss är så gott så jag kommer nog köpa en krukmeliss och ha inne under vinterhalvåret så man kan njuta av färska blad.
 
Aroniabären plockas med fördel efter första frosen eftersom en del av beskan försvinner då (enligt vad jag hört..).
Aroniabären har 3 ggr mer innehåll av antioxidanter än blåbär. Dom är även fulla med folsyra och vitamin b och c. Bären kommer jag testa att torka och kanske koka sylt/saft på. Det är första gången jag plockar in dessa så det blir en ny erfarenhet.
 
 
 
 
 
 
 
 
Allmänt, Naturens skafferi | |
Upp