Paketkalender

Bara några dar kvar till första advent men jag går mest och trampar och längtar att börja pynta och julmysa. Glögg, saffransbullar, julkalender, apelsiner med nejlikor och tindrande barnögon, jag kan knappt bärga mig. Ska vänta lite till innan jag går loss men däremot har jag börjat med barnens paketkalender. Jag har redan köpt in innehållet till 72 (!) små paket. Eftersom jag försöker att undvika att köpa en massa prylar som ändå mest hamnar på golvet och skräpar runt så har jag mest satsat på ätbara paket. Små chokladtomtar, minipolkastänger, russinpaket, tuggummi, tiopengar till dom större barnen och så tänkte jag att på helgen blir det någon grej. Köpte några jättefina porslinstomtar och julgranshängen på Myrorna till inga pengar alls. Om man är ute efter dekorationsgrejer till julen så tipsar jag verkligen om att besöka Myrona eller liknande - herregud vad grejer dom har till inga pengar alls, precis lika fina som att köpa nytt. Är så tydligt att världen inte behöver tillverka så mycket mera nya porslinstomtar och liknande, de finns huuur mycket som helst begagnat. Jag fyndade dessutom ett fint komplett änglaspel i nyskick för 20 spänn.
 
Så nu återstår det för mig att slå in en massa små paket och hänga upp på kalendertomten. Det blir mysigt och så roligt att få se barnen sedan när den hängs upp. Jag räknade ut att hela paketkalendern gick på ca 200 kr och jag tycker det är bra att det inte blir så dyrt eftersom julafton inte är långt bort. Jag sneglade på de färdiga paketkalender som finns att köpa (lego, playmobile, play doh, pixiböcker, disney osv) men med tanke på att de kostar 250 - 400 kr st så tycker jag det spårar ut lite. Det blir ju närmare 1000 spänn när man har 3 barn. Alldelens för dyrt för mig några veckor innan jul. Jag tror inte det är innehållet som är det viktiga utan spänningen att stiga upp på morgonen och få öppna en lucka eller ett litet paket. Det kommer jag ihåg från när jag själv var barn...
 
 
Allmänt, Mina tavlor & annat hemmagjort | adventskalender, hemmagjord adventskalender, paketkalender | |
Upp