Våren är här....!

Med allt vad det innebär... härligt på många sätt och vis när allt börjar knoppa och vakna till liv. Men jag tror jag är lite känslig mot pollen för jag har känt av lite ögonkli och haft huvudvärk... eller så är det förkylningen. Här hemma har barnen precis återhämtat sig från en magsjuka som nu övergått i nån typ av förkylning med hosta och snor. Stackarns barnen var utslagna en efter en och det är alltid jobbigt att se ens barn må dåligt. Men nu tror jag vi är igenom det och nu återstår bara en hög med tvätt (som aldrig verkar sina...).
 
Men tillbaka till det härliga och roliga med våren! Jag har börjar påta på ute i trädgården och fundera över årets odlingar. Jag försöker att odla något nytt varje år, bara för att testa. Så i år blir det potatis! Tidigare år har vi sått potatis hos svärfar eftersom han ändå hade ett stort land med egna så slängde vi också ner en påse sättpotatisar men i år kör vi själva. Potatis äter vi en hel del och det är ju faktiskt roligt att kunna äta sina egna potatisar en bit in på hösten. Vi har ju en sån fin jordkällare också så vi har ingen ursäkt att inte odla sådant som ska förvaras lämpligt. Nä så potatis blir det och sedan givetvis en uppsättning av kryddor och sallad. Jag har även tänkt ge mig på zucchini igen eftersom det gick så himla bra sist och vi fick stora fina frukter. Ja det är väl så jag har tänkt och lite ängsblommor och kamomill bara för att det är så fint :). Jag har alltid haft en dröm att vara självförsörjande, men jag inser väl att så långt kanske jag inte kommer. Men jag vill åtminstone kunna odla många olika typer av grödor och kunna leva till viss del på egenodlat. Känns även viktigt att lära detta till barnen. Sedan har vi ju även pratat om att skaffa höns men det skjuter vi lite på framtiden.
 
Ha en fin dag!
 
 
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp