Älggrässaft

När jag var i Dalarna fick jag lära mig om en ört som heter älggräs som även kan kallas naturens aspirin. Blomman innehåller ett ämne (salicin) som omvandlas till salicylsyra i kroppen som i sin tur har antiinflammatoriska, smärtstillande och febernedsättande egenskaper. Dels kan man torka blommorna och dricka te på vid huvudvärk eller så kan man koka älggrässaft och frysa in och ta fram vid behov. Jag kokade en sats älggrässaft och smaken påminner om mandel och den har en lite "vuxen" smak så det var inte barnens favorit men jag gillade den. Här om dagen kände jag av en kommande, dov huvudvärk och drack ca 2 dl stark saft och huvudvärken klingade så småningom av. Så vid ett första försök verkar det ju funka! Det är så lustigt för förut har jag inte lagt märke till denna växt och nu när jag är ute ser jag den blomma överallt! Mina kunskaper kring ört- och medicinalväxter växer och det är roligt att lära sig att tillvara på sådant som människan används sig av sedan urminnes tider. En vacker dag har jag nog mitt egna lilla naturapotek med torkade örter, salvor och hopkok. Här kommer iallfall receptet på älggrässaft;
 
 
Älggrässaft
Recepten skiljer sig åt en del och eftersom detta var första gången jag gjorde saften så gjorde jag på detta vis och så får jag se om man ändrar något till nästa gång, eller gör en större sats kanske.
 
ca 30 klasar älggräs
2 ekologiska citroner
7 dl vatten
7 dl socker
 
Varva blommor och citroner i en stor kastrull.
Koka upp vattnet och sockret tills sockret lösts sig, häll sedan över blommorna/citronerna.
Låt svalna i rumstemperatur och ställ sedan i kylen. Låt stå i 3 dagar och rör om nån gång per dag.
Sila sedan av saften och häll upp i mindre behållare och frys in och ta fram vid behov.
 
 
 
 
 
 
Allmänt, Naturens skafferi | älggräs, älggrässaft | |
Upp