Nytt år - mer yoga och hälsa!

Så känner jag spontant är mitt nyårslöfte, mer yoga, bättre hälsa. Ska försöka att hinna med ett yogapass per dag, olika långt beroende på hur mycket tid och vilka behov jag har och sedan ett pass meditation. Senaste tiden har jag haft mest fokus på meditation och det har varit ett bra sätt att få i det som en naturlig del i vardagen, men nu saknar min kropp den lite mer fysiska yogan så nu är det dags. Om det blir som det pratades om i höstas så kommer det dessutom att vara två yogapass här i byn under våren och det hoppas jag verkligen på! 
 
Förutom mer yoga så ska jag fortsätta fundera kring att utbilda mig inom yoga/hälsa och även försöka komma til rätta med mina återkommande magproblem. Jag dras med en dålig/stresskänslig mage sedan kanske 20 års åldern. Absolut ingen järnmage här inte.... Tror att problemen triggades igång efter min stresssjukdom som jag drabbades av i 20-års åldern. Däremot har det varit väldigt långa perioder när jag inte alls varit besvärad av magen. Men nu på senare år tycker jag att det blivit sämre och det beror ju säkert på att man har ätit så mycket skit rent ut sagt så det har väl rubbat balans i både mage och tarm. För tyvärr har jag ju ätit mycket vitt mjöl och vitt socker i mina dagar och ju mer man läser dessto mer tror jag det är orsaken till många hälsoproblem, inte bara magen. Jag har aldrig fått en diagnos för min mage, typ IBS eller liknande men ibland undrar jag om det inte är någon mildare vairant iallafall. Laktosöverkänslig är jag och är även lite lur på att det finns någon känslighet mot gluten och/eller vete. Läste om en kost som kallas Fodmap som har gett väldigt bra resultat på bland annat IBS patienter, 80 % har blivit hjälpta. Kort och gott innebär den kostbehandlingen att man undviker alla kolhydrater som är dåligt absorberande och därför orsakar jäsning och gaser när de når tjocktarmen och även rubba vätskemängden i tarmen och därmed orsaka både förstoppning och diarre. Så det är något jag tänkt ta tag i och utreda. Först ut är att äta probimage eftersom iprenkuren som jag tog mot inflammationen i svanskotan nog tog död på lite goda bakterier också...
 
Hoppas ni får ett hälsosamt och kärleksfullt 2015!
 
 
 I mitt vita vackra vinterland....
 
 
Allmänt | fodmap, stressmage | |
Upp