wabi sabi

Ligger fint i munnen och sinnet... wabi sabi... Uttrycket kommer från zenfilosfon och betyder ungefär oberoende av matriella ting och accpeterande av att allt är övergående. Det handlar om att skapa ett lyckligt liv genom det enkla i livet. Jag gillar hela tänket men det är svårt att riktigt ta till sig för man är ju uppväxt i en värld där lycka ofta förknippas med materiella ting och vi ska arbeta mycket så vi kan konsumera mycket. Vi stressar mycket för att kunna jobba mycket så att vi kan konsumera mycket, motpolen till detta kan kanske ses vara wabi sabi. Jag tror att de flesta människor skulle må bra av lite mer wabi sabi i sina liv, att livet som vi lever i stora delar av världen idag går emot vårt innerst väsen. För varför skulle vi annars må så dåligt, vara så sjuka, sönderstressade och deprimerade samitidgt som vi är så otroligt rikarent matriellt? Jag tycker det är jättesvårt att försöka styra om sitt liv till ett enklare och mer harmoniskt liv med mindre stress och det beror nog på stor del i att man är fostrad och uppväxt i detta tänk och alla runt i kring en springer i samma hamsterhjul. Men jag försöker. Mitt första steg har ju varit att gå ner i arbetstid, vilket innebär mindre pengar och därmed mindre konsumtion. Jag försöker också att laga saker som är trasiga, använda gamla saker på ett nytt sätt (återbruka), handla begagnat till viss mån och jag hoppas verkligen att mina barn får med sig lite av det tänket. Komma ifrån slit och släng samhället. Imorgon ska jag låna en bok på biblioteket som heter just Wabi Sabi: tidlös visdom. Den är skriven av Agneta Nyholm Winqvist och verkar vara en inspirerande bok med mycket visdom. Bland annat innehåller boken ett kapitel med de andliga tidlösa principerna och när man läser och känner in orden så kan man inte annat än må gott....
 
Acceptans, Ansvar, Empati, Fantasi, Förlåtelse, Försoning, Förtröstan, Gemenskap, Generositet, Gottgörelse, Hederlighet, Hopp, Humor, Insiktsfullhet, Integritet, Kreativitet, Kärlek, Medkänsla, Medvetenhet, Meningsfullhet, Mod, Närvaro, Pålitlighet, Respekt, Tacksamhet, Tillit, Tolerans, Tro, Trofasthet, Tålamod, Villighet, Vänlighet, Vördnad, Ärlighet, Ödmjukhet, Öppenhet....
 
 
 
 
Allmänt, andlighet | Wabi sabi | |
#1 - - Robex Lundgren:

cool

Upp