Semlor såklart!

Visserligen vabruari och jag är hemma med sjukt barn men det är också årets viktigaste (typ...) dag - fettisdag! Jag gick den gyllene medelvägen i år och köpte färdiga semmelbullar men byggde sedan ihop semlorna själv. Och jag säger bara en sak - Roy Fares är Guds gåva till bakverken! Jag gjorde hans mandelmassablandning och den var gudomligt god, även barnen sa hur god den var och dom brukar inte alls vara så förtjust i mandelmassan. Här kommer receptet!
 
Mandelfyllning
(jag halverade receptet och då räckte det till 7 semlor)
500 gr mandelmassa
1 dl mald mandel (jag tog mandelmjöl)
1/2 dl hackad mandel
1 msk kardemumma
2 1/2 msk vaniljsocker
1 1/2 dl florsocker
1 1/2 dl mjölk
 
Riv mandelmassan och blanda med de övriga ingredienserna, blanda sist i mjöken tills du får en bra konsistens.
Snåla inte med fyllningen och spritsa sedan på grädde! Frossa!
 
Förutom att frossa i semlor och sköta om en liten sjukling så läser jag vidare i wabisabi-boken. Den har så mycket klokheter som jag inspireras av. Centrala begrepp är vila och eftertanke, att verkligen försöka vila i det som sker. Vi människor vill ju gärna styra livet och kontrollera det i en viss riktning, men livet har sin egen riktning och det är bättre att försöka flyta med livets rytm. Visst ska vi ha mål och önskemål men samtidigt mår vi nog bra i att acceptera att livet är kärlek/sorg, lycka/olycka, flyt/oflyt... och som det står i boken; om livet skulle vara så enkelt som vi önskar så skulle vi nog gå under av leda... 
 
 
 
 
 
Allmänt, Sött och gott, andlighet | |
Upp