Enkelt surdegsbröd

Det här var mitt första surdegsbröd som jag bakat och det blev ett gott, syrligt och härligt mustigt bröd som tog slut på en halv dag.
 
 
På kvällen före jag tänkt baka så blandade jag till surdegen utifrån surdegsgrunden på följande sätt:
 
Kvällen dag 1:
Blanda 2 msk surdegsgrund med 100 gr vatten och 60 gr rågmjöl. Täck över bunken och ställ i rumstemperatur eller lite varmare.
 
Morgon/förmiddag dag 2 (beroende av om surdegen ser bubblig och redo ut)
 
300 gr ljummet vatten
360 gr rågsikt
60 gr rågmjöl
Lite drygt en tsk salt
1 tsk hel kummin
 
Blanda alla ingredienser med surdegen som stått sedan kvällen innan. Täck över bunken med plastfolie och låt stå i rumstemperatur tills den degen jäst till dubbel storlek (tog för mig ca 3-4 timmar). 
 
Skrapa sedan ner degen i en smord avlång brödform och strö över lite kummin och rågmjöl. Låt sedan jäsa ca 1 timme under handduk. Värm ugnen till 250 gr. Grädda brödet i mitten av ugnen i 10 minuter i 250 grader och sänkt sedan till 200 grader och grädda ca 40 minuter till (innertemp ska vara 98 grader). När jag sätter i bröder i ugnen häller jag in lite vatten nertill i ugnen för att ge en fin skorpa. En stund mot slutet tog jag ut brödet ur ugnen och formen och satte in det utan form igen för att få fin färg runt om.
 
Sedan voila! Klart! Du har ditt kära, goda surdegsbröd! :P
 
 
Allmänt | |
Upp