Grönkål

En grönsak som dyker upp kring jul är ju grönkål och jag som är en kåldiggare tycker det är bra! Grönkål ska tydligen vara den nyttigaste grönsak som finns; den är bra för synen, innehåller massor av kalcium och flavonoider (det är antiinflammatorisk och innehåller massor av antioxidanter!) och bra källa till omega 3 mm mm Jag köpte hem en stor påse grönkål idag så nu ska jag försöka hitta lite goda sätt att äta denna juvel av nyttighet. Först ut var grönkålschips. Lätt att göra och blev otroligt krispigt och gott, barnen tyckte sådär.... däremot blev det lite stark eftersom jag strödde på chiliflakes, kanske kan skippa det nästa gång. Så här gjorde jag...
 
Grönkålschips
200 gr hackad, sköljd, torr grönkål
1,5 msk olivolja
knappt 1 msk flingsalt
(1 tsk chiliflakes eller kanske nån annan krydda)
 
Blanda allt i en skål och bre ut på en bakpappersklädd plåt och sedan in i ugnen i 200 gr ca 10 minuter.
 
Nu ska jag försöka hitta ett gott recept på grönkålssallad och grönkålssoppa....
 
 
 
Allmänt | Grönkål, grönkålschips | |
Upp