Månen

Jag har alltid gillat astrologi och tror att det som sker där uppe även påverkar oss här nere till viss del. Sedan har jag en särskild förkärlek till månen och dess cykel, kanske bor det en liten häxa i mig? :D Månen har ju också en väldigt framträdande roll i astrologin tillsammans med solen och ascendenten. Jag har mycket kvar innan jag fattar allt det där med astrologi (ascendent, zodiaken, elementen), men månen har jag lite koll på iallafall!
 
I söndags (kl 02:30) inföll årets första nymåne. Och det ska vara en särskilt kraftfull nymåne som man läsa om på olika astrobloggar. Min favorit är astrobloggen.damernasvarld.se. Nymåne innebär ju starten på en ny måncykel så då är det läge att sätta upp nya mål, starta något nytt; jobb, projekt, ny vana, ny början osv. Manifestera saker som växer med den tilltagande månen. Jag testade för några nymånar tillbaka att göra en liten nymåneceremoni i samband med nymånen och skrev då ner olika saker jag ville skulle hända under kommande månvarv. Och jag blev förvånad hur mycket som faktiskt hände, allt inte fullt ut, men mycket startades upp. Sedan kanske många tänker att det bara är starka affirmationer som gör att det händer och inte har något med månen att göra. Och det är man såklart fri att tycka. Men för mig som alltid varit "månkänslig", dvs sömnsvårgheter och irritation med mera vid fullmånen tycker inte alls det är konstigt att denna stora himlakropp som ligger så nära jorden och som påverkar både naturen och djuren att det också skulle påverka oss människor på olika sätt. Ibland är det helt enkelt bättre energier att göra saker och ibland är det sämre. Finns ju så mycket mystik, magi och även historik kring månen och dess betydelse för oss människor och det tror inte jag är en slump. Intressant är det iallafall.
 
Månen och dess cykel.
 
Nymåne
Pånyttfödelse. Locka till sig något nytt. Ny början, ny vana, nytt jobb, ny bostad osv. Manifestera saker som växer med månens väg mot fullmåne. 
 
Växande måne
Här ska kroppens självläkning vara särskilt stark. Övervinna svårigheter. Tidpunkt för all plantering av frön, växter och magiska örter, gälle väster som har den ätliga delen ovan jord. Bra tid för en operation med tanke på läkekraften.
Fäll inte träd till ved då det är mer fukt i träet som tar längre tid att torka och veden brinner sämre.
 
Fullmåne
Kan upplevas jobbig av vissa. Rastlöshet, sömnproblem, irritation och intensiva drömmar. Var uppmärksam och anteckna drömmarna för de kan ha med sig värdefulla budskap. Tid för att ladda tarotkort och kristaller i månens sken och samla in magiska örter. Avslut på projekt. Fullbordan.
 
Avtagande måne
Bli av med något. Gå ner i vikt, ta bort vårtor, bryta relation, beskära plantor och blommor. Inåtvänd energi så man kan arbeta med sig själv och bearbeta upplevelser.
Fäll träd, skörda äpplen vid avtagande måne. Plantering av växter som har sin ätliga del nedan jord.
 
 
Och du är intresserad av fiske så ska det vara som bäst att fiska under nymåne eller just dagarna innan fullmåne.
 
Ja finns massor mer att läsa om månen och dess påverkan om man är intresserad.
 
Appropå himlen där ovan så är vi ju mitt uppe i Merkurius retrograd (jag har skrivit om det här ) och det kanske inte bara är jag som haft diverse problem med det tekniska? Både på jobbet och hemma har det varit datorstrul, uppdateringar som inte skett, program som inte funkar mm....
 
Ha en fin kväll! 
 
 En liten månskärva pryder natthimlen....
 
Allmänt, andlighet | månen | |
Upp