en middag i min smak...

Dagens middag blev en riktig höjdare! Medan snön yrde utanför fönstret lagade jag till kambodjanska grillspett med mango och papayasallad. En smakrik rätt med mycket thailändska (kambodjanska) smaker. Thailändsk mat faller mig verkligen i smaken; goda kryddor och naturligt oftast utan laktos och gluten med mycket grönsaker. Det var även skönt at ha tid att laga mat så jag unnade mig ett glas vin och lite härlig musik medan jag gick lös i köket.
 
Kambodjanska grillspett
 
Ett gäng trägrillspett som blötläggs några timmar innan grillning.
 
500 gr lövbiff
2 tsk chiliflakes (jag tog 1 med tanke på barnen och det blev ändå lite hetta)
4 stjälkar citrongräs (bara den vita delen)
1 msk finhackad ingefära
1 msk gurkmeja
3 pressade vitlöksklyftor
1 msk råsocker (eller farinsocker)
1 1/4 ostronsås (innehåller gluten)
1 tsk salt
1 msk olja
 
Finhacka citrongräs och ingefära. Blanda med gurkmeja och pressad vitlök i en djup skål. Blanda i chili, råsocker, ostronsås, salt och olja och rör om. 
Skär lövbiffen i ca 3 cm breda remsor tvärsöver. Lägg köttbitarna i marinaden och se till att allt kött täcks av marinaden. Låt marinera i ca 4 timmmar.
Värm upp ugnen till max på grilleffekt, låt gallret vara i och hettas upp.
Trä köttet på träspetten. Ta sedan ut gallret ur ugnen och lägg över en ugnsplåt och lägg sedan på spetten.
Grilla sedan spetten högst upp i ugnen några minuter på varje sida. 
(Går ju även att grilla på en grill om vädret tillåter....)
 
Servera med ris och mangosalladen.
 
Mango och papayasallad

1 omogen mango
1 omogen papaya
1 stor morot
1/2 kruka koriander
 
dressing
1 1/2 msk lime
1 1/2 msk ljus fisksås
1/2 msk socker
1 liten finhackad vitlök
1 krm chiliflakes
 
Skala papayan, mangon och moroten och hyvla sedan frukterna med en osthyvel/skalare/mandolin till tunna remsor. Hacka koriandern och blanda allt.
Blanda ingredienserna till dressingen och blanda med frukterna.
 
Enjoy!
 
 
Allmänt, Middagstips | kambodjanska grillspett, mango och papaya sallad | |
Upp