Läslust...

Förkylningarna i detta hus har inte tänkt ge vika så lätt. Jag tycker ungarna hostar och snorar och själv fick jag återigen en förkylningsattack i slutet på förra veckan. Men jag vill inte vara hemma och vara sjuk något mer så det blev lite alvedon och en massa förkylningste och honung och vanligt hederligt ljummet vatten och sist men inte minst - vila! Som tur är verkar det inte vara nån megabasilusk utan mer en släng av en klassisk förkylning. Men nu har jag och barnen varit lediga några dagar och det känns skönt att kunna vila och vara ute mycket i friska luften, idag har vi även varit iväg med lite skrot till tippen.
 
Jag läser några spännande böcker inför kursen i april. Läser just nu två böcker av Alberto Villoldo, han är bland annat antropolog, dr i psykologi och schaman som har levt, studerat och lärt av schamanerna i Peru i över 25 år och är grundaren av utbildningsinsitutet the four winds som utbildar i schamansk energimedicin. Böckerna handlar mycket om Laikaindianernas urgamla visdomsläror och hur man kan arbeta med tänkesättet för egen del, han kopplar också mycket av innehållet till modernare forskning och hur den först på senare tid kunnat visa saker som (bland annat) inkaindianerna alltid känt till. Jag är ju av den typen att jag tror även på sådant som inte kan "bevisas" och ses enligt vetenskaplig forskning.Kärlek är ju ett bra exempel på det, kärlek kan ju inte "ses" och "bevisas" i den vetenskapliga meningen men visst finns det ändå! Men många människor behöver ju den vetenskapliga forskningen som säger att något är på ett visst sätt och då tycker jag det är roligt och viktig för denna värld att vetenskaplig forskning och urgammal kunskap och andlighet närmar sig varandra. Så nu ska jag brygga en kopp te och dyka ner i böckernas värld igen...
 
 
 
 
Allmänt, andlighet | |
Upp