Sommarlov

Sommarn är här även fast värmen lyser med sin frånvaro. Förra veckan var det skolavslutning och det finns väl inget som väcker sommarkänslan mer än att i kyrkan få höra barnens sommarsånger. Visserligen fick jag mestdels springa efter ettåringen som inte alls var imponerad av de duktiga barnen men det var härlig ändå. För att sedan riktigt gnugga in sommaren ändå in i märgen kalasade jag, barnen och mormor på en jordgubbstårta för att fira. Sedan dess har vi ju hunnit med besök på akuten med röntgen för lilleman som ramlade ur barnstolen men tack och lov var inget brutet eller ur led. Som om inte det var nog så fick han en förkylning på det så de senaste dagarna har varit en aning påfrestande för oss alla men nu är vi på rätt köl igen och kan börja se framemot sommarens fröjdefulla dagar. Jag som lätt hittar (på) projekt har även sett till att byta ut alla att-göra punkter på min lista till saker som: koppla av, njut, andas, yoga, meditera...
 
Det finns särskilt en meditation jag ska ägna mig åt den närmaste tiden som heter Kirtan kriya och är en av kundaliniyogans viktigaste meditationstekniker. Forskning har visat att om man utövar tekniken 12 minuter om dagen i 8 veckor (sommarlovet :)) så ökar blodtillförseln till frontal och parietal loberna och detta ska i sin tur reducera stress, förbättra minnesfunktioner, minska depression, balansera humöret, ge jämnare och bättre sömn, reducera inflammation, ha positiv inverkan på åldrande och ge ökad upplevlse av välmående. Googla kirtan kriya och forskning eller Dharma-Singh Khalsa (m.d) + kirtan kriya  för att läsa mer. Eller så testar du bara och känner efter själv hur du mår! :)
 
Önskar alla en härlig sommar!
 
 
Allt helt tack och lov! 
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp