Chokladbiskvier

Snart vankas det födelsedag för vår prinsessa. Eftersom jag har så lite tid nu sedan jag börjat jobba så har jag födelat ut bakandet litegrann. Idag blev det chokladbiskvier, en god bakelse som dessutom är glutenfri. Lite meck och några moment men jag tycker dom är roliga att baka och så blir det ju så gott! Här kommer receptet jag kört med.
 
chokladbiskvier
ca 20 st
175 grader
 
150 gr mandelmassa
1/2 dl socker
1 äggvita
 
1 äggula
100 gr mjukt smör
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker 
2 msk kakao
 
150 gr ljus eller mörk blockchoklad
 
Riv mandelmassan fint och blanda till en jämn smet med sockret och äggvitan. Spritsa ut små runda kakor ca 2 cm på ett bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter. Låt svalna lite innan du lossat kakorna från pappret.
 
Vispa det mjuka smöret med äggulan och sikta ner en blandning av florsocker, vaniljpulver och kakao.
 
Bre på smörkrämen på kalla kakorna och ställ in i kylen. 
 
Smält chokladen och doppa sedan kakorna i chokladen med hjälp av en gaffel, låt stelna i kylen.
 
enjoy!
 
 
 
 
 
 
Allmänt, Sött och gott | Chokladbiskvier | |
Upp