Grönt liv..

Jag läser boken wabi sabi som kanske är en av de mest inpirerande "livshjälpsböcker" som jag läst och tro mig jag har läst måååånga. Grundprincipen i wabi sabi är att ingenting är för evigt, ingenting är perfekt och ingenting blir någonsin färdigt. Tre väldigt befriande meningar tycker jag. Kan man få dessa meningar att sjunka in på riktigt så tror jag man också kan närma sig sinnesro. Boken är som sagt full med klok livsvisdom och just nu läser jag om den fysiska miljön man har kring sig och vikten att skapa harmoni i hemmet för att bli mer hamonisk själv. Men man ska komma ihåg att wabi sabi är anspråkslös och innebär inte att man ska stressa till förändringar och betala tusentals kronor för att saker ska vara på ett visst sätt. Utan det handlar mer om att kan använda det man redan har och utgå därifrån. I mitt fall vet jag att vårt hem (och därmed våra sinnen) skulle må bättre av lite utrensning. Det är mycket prylar som bara är där dom är bara för att dom hamnat där och fyller varken nån funktion eller är särskilt vackra heller. Jag tänker att man kan gå igenom lite saker här och där vid tillfälle, låta det ta den tid det tar, och verkligen fråga sig: tycker jag om den? använder jag den? mår jag bra av den? Är svaret enhetligt nej så blir det loppis, bortskänk eller återvinnning. Men där jag har tänkt börja är med mina stackars krukväxter, dom har då varken fått vatten, näring eller kärlek på länge och det syns. Så det blir lite omplantering av blommor och ge dom en ordentlig dusch.
 
ha en fin helg och ta hand om era nära och kära ( och krukväxter...)
 
 
Allmänt, andlighet, meditation | Wabi sabi | |
Upp