Onda svanskotan

Är inte på fysisk topp just nu eftersom jag har fått mer ont i min svanskota. När jag fick mitt första barn så hände det något med min svanskota, jag hade inte direkt smärta men jag kunde inte längre ligga ner i badkaret utan att jag kände att svanskotan tog emot och jag kunde känna svanskotan mer framträdande än innan. Kändes lite obehaligt men inte direkt smärtsamt och nu har jag vant mig.  Sedan har jag haft lite känningar från svanskotan från och till men nu har det blivit värre. Om jag sitter på ett hårt underlag och sitter i ett visst läge, lite bakåtlutat hugger det till som fasen. Nu känner jag även smärta lite då och då även när jag sitter i vissa lägen, även fast det inte är hårt underlag. Så nu blir det att ringa vårdcentralen på måndag och kolla upp hur jag ska gå vidare.
 
Som jag förstår nu (och tagit reda på på egen hand och inte från mödravården...) är att när det kommer just till svanskotan kan man bryta den, få en spricka, få den ur led osv osv med tanke på trycket som uppstår vid förlossning. Var det nåt som nämndes vid efterkontroll?? Nejdå. Överhuvudtaget var information kring hur man kan må efter en förlossning exeptionellt dålig enligt min erfarenhet. Särskilt efter det första barnet lämndes man med många frågor kring hur ens kropp mådde efteråt. 
 
Jag tycker det är så irriterande att problem kring graviditet och efter förlossning så ofta viftas bort som naturligt och sånt man får räkna med. Tänker bara på många som jag känner till som har haft svårt att få sjukskrivning vid svåra foglossningssmärtor. Även jag hade foglossningsmärtor som gjorde det svårt att jobba sista tiden, men jag fick bara en deltidssjukskrivining och sedan hade jag bara tur att jag hade en bra arbetsgivare som gjorde det möjligt för mig att jobba hemifrån sista veckan. Det är precis som att om man valt att föda barn får man stå med all tänkbar smärta och problem det kan medföra. Jag tror de flesta kvinnor är på det klara med att smärta kommer man att uppleva i och med graviditet och framförallt förlossning, men att behöva lida mer än nödvändigt och kalla det naturligt är bara dumt. Nä så nu blir det vårdscentralen och sedan får jag se om det blir sjukgymnast/kiropraktor eller vad som händer. Men jag kommer inte ge mig förrän jag fått träffa nån. Sedan blir det ju givetvis mycket meditation med healingtema...
 
ra ma da sa sa say so hung..... kram
Allmänt | ont i svanskotan, ont i svanskotan efter förlossning, problem efter förlossning, skador efter graviditet | |
Upp