Penicillinkur

Vaknade med en satans halsont i måndags. Då det visade sig att jag fått halsfluss (första gången sedan barnsben) så blev ja ordinerad en penicillinkur eftersom det var halsfluss från streptokocker och inte virusvarianten.  Jag har inte heller ätit penicillin sedan barnsben och vill absolut inte göra det i första taget eftersom den slår så hårt på magen. Eftersom jag redan har problem med magen så kändes det inte alls kul. För att mildra den negativa effekten av penicillinet på magen så bunkrade jag upp med sånt som är extra bra för magen. Och så här fyra dagar in i penicillinkuren så måste jag säga att magen är inte helt kajko (lite uppblåst och så) och kanske kan jag tacka allt magvänligt jag ätit och sånt som är mindre bra som jag undvikt.
 
Så här har det sett ut:
- Probiotikakapslar och synbiotikapulver (iblandat i morgonsmoothien)
- Varje morgon en grön smoothie med mycket gröna blad, ingefära, kanel, gurkmeja, mango, hallon. Ja frukt och grönt efter vad jag haft i kylen/frysen
- Inget vitt socker förutom i enstaka fall då det finns i ex ketchup och liknande (jag fuskade äen 1 gång i lördags eftersom jag fick en sån kärleksfull gåva av min dotter i form av ett rött geléhjärta som jag bara inte kunde tacka nej till)
- minimalt med vitt mjöl, någon enstaka macka och lite pasta men annars inget
- Som regel inga mjölkprodukter, men även här lite undantag eftersom jag har mjölk i kaffet och äter vanligt smör.
- Varje dag nån matsked surkål till lunchen eller middagen. Jag kan inte säga att jag tycker om det, inte heller har jag vant mig vid smaken (kanske kommer) men det ska ju vara otroligt nyttigt med tanke på alla goda bakterier. 
- Myyycket grönsaker till maten och frukt.
- Eftersom jag gillar något sött till kaffet ibland och på kvällen så gjorde jag en stor sats chokladbollar (med dadlar som sötning, inget socker) och hedde i frysen. Supergoda när suget sätter in!
- gröna teér, örtteeér med honung (nyttgt och bakteriedödande så länge man int sätter ner honungen i kokhett te för då dör allt det nyttiga.
- Honung blandat med ingefära och gurkmeja.
- Nötter (valnötter, jordnötter) och solrosfrön och pumpafrön, litegrann dagligen.
- en shot med proviva varje dag (den UTAN socker)
 
Så här kommer jag fortsätta under hela pencillinkuren och även några dagar efteråt för att stödja en bra tarmflora. ja det bästa hade väl varit om man fortsatte med många av dessa rutiner så länge som möjligt.... fast surkålen blir knepig...
 
Utöver kosten har jag även vilat mycket då orken tryter. Jag har även mediterat och gjort chakrabalansering och healing på mig själv. 
 
Nu hoppas jag bara att det fortsatta tillfrisknandet går bra!
 
 
 
 
Allmänt | penicillin magproblem, äta under penicillinkur | |
Upp