Surdegsdebut, dag 1

Nu är det dags att lära mig den ädla konsten att baka surdegsbröd. Jag vet att det varit på tapeten länge men jag har nu kommit så långt i mitt bakande av framförallt matbröd att jag behöver utvecklas. Jag har några riktigt goda brödrecept nu som jag kör med och de flesta av dom är långtidsjästa och det är ju överlägset godast. Själv är jag ett fan av surdeg så nu är det liksom dags. Jag börjar med att göra en surdegsgrund av rågmjöl och kommer därefter att testa vetemjölsgrund. Tanken är väl att slipa på hantverket här ett tag framöver tills jag lyckas göra en fantastiskt bröd! Ska bli spännande! Bara tanken att denna surdeg kan jag ha kvar för resten av mitt liv om jag sköter den rätt... det är en häftig tanke...
 
 Dag 1: Rågsurdegsstart
1 msk fint rågmjöl
2 msk ljummet vatten
 
Blanda allt i en glasburk och lägg på locket utan att skruva åt. Förvara i rumstemperatur eller lite varmare, typ över ett kylskåp eller som i mitt fall blev det fläktskåpet ovanför spisen jag som fortfarande har ett sånt ;P
Nu får den stå och mysa till sig till imorgon och då kollar jag till, fortsättning följer.
 
 
Allmänt, Matbröd | |
Upp