Men hemma bäst!

Åter hemma efter en dryga vecka i en stuga i vackra Dalarna. På många sätt en fin resa; annorlunda och lite magisk och det tack vare min egna inställning till saker och ting. Tänk att man kan ändra sin omvärld genom att ändra sin egen uppfattning och reaktion gentemot den... det är så tydligt nu i mitt liv. Det jag väljer att vara och göra och sända ut, det får jag tillbaka. Synkronicitet är spännande, ni vet "när man talar om trollen.."-grejer. Sånt har det varit mycket av den senaste veckan. Många gånger småsaker men ändå så visar det på den där magin som ständigt finns närvarande i livet. Eftersom jag inte hann få mina semesterböcker som jag beställde på nätet innan vi for så blev det så att jag läste en bok jag fått låna av en vän. Det var ju ingen slump att jag skulle läsa den boken för det var precis den boken jag behövde läsa. Den heter Den Magiska Gnistan (av Kajsa Ingemarsson) och gav mig några nya och bra tankeställare och sådde lite frön.
 
Men förutom att läsa framför brasan så hann vi med att besöka några mysiga platser helt i min stil; dvs inte platser som kryllar av folk och där det bara ska trängas, köas och köpas (även fast det blev lite sånt också). Så det blev besök till ett gravfält för vikingar (på Sollerön) där man följde en led genom vackra blommande landskap bland kor och får. Höjdpunkten var en offerkälla som sen långt tillbaka ansågs ha särskild kraft där man offrade föremål för att vinna hälsa och lycka. Just denna källa sägs aldrig sina på sommaren och aldrig frysa på vintern. Givetvis "offrade" jag en peng här och lämnade min önskan....
 
Det blev även ett besök till Styggforsen utanför Rättvik vars unika miljö bildades av det stora meteoritnedslaget och istidens krafter. Direkt vi kom dit så blev jag trollbunden av platsen. Det var så vacker, dramatisk och trollsk miljö med ett brusande vattenfall och branta klippor och gammal skog. Enligt många sagor och sägner från området så lever både tomtar och troll här och det förvånar mig inte.
 
På vägen hem var tanken att vi skulle besöka den stora Buddhastatyn i Fredrika, men det blev inte så eftersom det blev lite väl stor omväg. Så där har jag en plats jag vill besöka kvar, kanske det blir en liten utflykt dit innan sommarn tar slut.
 
Men nu hemma igen och det känns skönt! 
 
Morgonpromenader med utsikt över Siljan.
 
Offerkällan på Sollerön.
 
Styggforsen
 
Allmänt | gravfält sollerön, styggforsen | |
#1 - - Lotta:

Åh, synkronicitet är så spännande, det händer gång på gång när man börjar bli medveten om det. Och det där med ens egen inställning, tänk vilken power man har i sitt liv egentligen (så lätt och så svårt på samma gång). Tack för boktipset, låter som något för mig!

Svar: Jag kan inte annat än instämma i det du skriver, livet är allt bra spännande och för mig har det verkligen varit som ett uppvaknande att inse hur långt man kan komma med att "bara" jobba med sig själv och sin inställning! Man behöver inte kämpa med att ändra situationer, personer eller omständigheter, bara sig själv... :)
Jessica

Upp