Mjukkaka

Vi har alla olika sätt att roa oss på kvällkvisten när barnen somnat. Jag brukar tycka om att baka då eftersom jag får hålla på helt ostört och det får ta tid utan avbrott och det är skönt. Igår kväll fick jag ett ryck och provade mjukkaka för första gången. Det blev väldigt lyckat och är något jag kommer prova igen. Hittade ett recept på nätet ,men nästa gång blir det farmors mjukkaka. Jga har ju sagt att bloggen kommer att vila men det dyker nog upp lite recept nu som då iallafall :)
 
Mjukkaka
Jag gjorde en liten sats som blev ca 12 små kakor men det går ju givetvis att dubblera.
ugn: 275 grader
 
25 gr jäst
2,5 dl ljummet vatten
25 gr rumsvarmt smör
1/4 dl ljus sirap
1 tsk salt
ca 8 dl rågsikt + en hel del mjöl till utbakningen
 
  • Lös jästen i vattnet och tillsätt sirap, salt och klicka i smöret. Tillsätt rågsikten och knåda tills degen blir smidig. Strö över mjöl och låt jäsa under bakduk 30 minuter.
  • Sätt på ugnen på 275 grader och sätt in en tom plåt på nedre falsen. Stjälp upp degen på en riktigt mjölat bakbord, knåda den och dela den i ca 12 bitar. Runddriv varje bit och låt jäsa ca 5-10 minuter. Kavla ut varje bulle till en kaka med vanlig kavel och sedan kruskavel. Kom ihåg att använda ordentligt med mjöl så inte kakan fastnar, låt sedan kakorna jäsa på ex ett stort mjölat lakan ca 10 minuter innan gräddning.
  • Grädda 3 kakor åt gången på den heta plåten, sätt in dom med hjälp av en bakspade, i ca 2 minuter, ska bli lite färg på. 
  • Låt kakorna svalna mellan lakanet eller vanliga bakdukar.
  • Ät med en himlans massa smör....
 
 
Allmänt, Matbröd, Sött och gott | |
Upp