Tågtårta till ettåringen

Det blev en tågtårta till ettårskalaset! Det var en rolig tårta att göra och praktiskt på så sätt att det är lätt att anpassa olika vagnar till olika smaker/ allergier osv. Så på min tårta blev det förutom två vanlig vagnar - en glutenfri vagn och en specialare till ettåringen med minimalt med socker. Blev en god tårta som uppskattades av stora och små!
 
Jag gjorde denna långpannetårtbotten för två vagnar och loket och en glutenfri tårtbotten till en av vagnarna. Det blev över en del tårtbotten efter jag byggt ihop tåget men det går ju att frysa in och använda en annan gång, perfekt till cake pops!
 
Glutenfri tårtbotten
 
 4 ägg
180 gr socker
150 gr potatismjöl
1,5 tsk bakpulver
 
vispa ägg och socker riktigt pösigt och vitt ca 5 minuter.
vispa i potatismjöl och bakpulver
häll smeten i en rund form och grädda 175 grader i ca 40 minuter. Låt svalna innan du delar i tre delar.
 
 
Fyllning lager 1
Här gjorde jag det enkelt för mig och köpte Ekströms färdiga chokladmousse med crisp. God och lättarbetad mousse som jag använt många gånger som tårtfyllning. Jag använde två förpackningar och då räckte det till att täcka en av vagnarna med + att det ändå blev över. 
 
Fyllning lager 2
Körsbärssås+vispgrädde. Vispa grädden och blanda med körsbärssåsen.
 
Fyllning till ettåringens lilla tågvagn:
- ett lager med vispad grädde med små fruktbitar (ta det du har och hacka smått)
- ett lager med bebischokladmousse:
 
bebischokladmousse
1 avocado
1/2 banan
1 msk kakao
1 krm vaniljpulver
1 dl grädde
 
Vispa grädden och ställ kallt. Mixa alla andra ingredienser och blanda sedan med grädden.
 
Gör tårtan så här:
- Skär ut och bygg upp lok och vagnar.
- Fyll med fyllningarna och plasta in och ställ i kylen till nästa dag.
- Nästa dag så vispa grädden och täck vagnar och lok. Eftersom jag hade så mycket chokladmousse över så täckte jag en av vagnarna med mousse.
- Till dekoration är det bara att släppa lös fantasin. Jag använde lakritsstång som koppling mellan vagnarna och skorsten. Ballerinakex som hjul. Nonstops och kolasnören som lysen, fönster och diverse. Till last går det bra att ha godis, frukt, chokladbollar osv. Som sagt här är det bara att släppta loss fantasin och så här blev mitt tåg:
 
 
 
Allmänt, Sött och gott, Tårtor | tågtårta | |
#1 - - Ida :

Hej!
Jag tänkte göra en tågtårta nu ikväll efter ditt långpannerecept. Hur kommer det sig att du tar grädden på dagen efter? Blir det "svampig" tårta av det..? Mailar gärna ikväll, för ska börja "behandla" tårtan i pausen till idol :)

Svar: Hej! Jag har tyvärr inte kunnat svarat förrän nu för jag har varit bortrest helgen. Jag tycker det är viktigast att lägga ihop botten + fyllning dagen innan så alla smaker "gojsar" ihop sig och sedan tar jag grädde samma dag som den ska ätas MEN jag är ingen profet och jag tror det funkar bra att ta grädden dagen innan också, jag har nog gjort så någon gång också :) Hoppas det löste sig bra med tårtan trots att jag inte kunde svara! Kram Jessica
Jessica

Upp