En vegetarian i en köttätande familj

Jag försöker äta så mycket vegetariskt som möjligt och jag har alltid gillat vegetarisk mat och även varit vegetarian i min ungdom. Om jag ska äta kött är det kyckling, annan fågel eller fisk i första hand och så långt det är möjligt undviker jag rött kött. Jag mår bättre sedan jag slutat med rött kött och dessutom är det inte så bra ur ett ayurvediskt perspektiv eftersom jag är en pittaperson och rött kött tillför en hel del hetta till systemet som jag inte behöver. Men visst blir det lite pusslande eftersom jag lever i en familj som gärna äter kött. Men det går bra så länge alla är villiga att kompromissa och sedan går det ju ibland smidigt att göra ett vegetariskt alternativ till vissa maträtter utan att det blir en massa extra jobb. Hemma hos oss är det de större barnen som är den största utmaningen; lilleman äter oftast allt vegetarisk med god min, men han har ju ätit mycket sån mat sedan han började äta också. Även sambon är positiv.
 
Idag är ju det vegetariska utbudet väldigt stort och det är lätt att få tag på både råvaror och recept. Vegetarisk färs är en sån sak som jag tycker ofta går att ersätta rakt av och göra ex tacos, köttbullar, köttfärssås av i vegetariska varianter, det brukar även barnen acceptera och sist så fick till och med mina vegetariska köttbullar högre betyg än dom klassiska av pappan i huset! Vi gillar även att göra hemmagjorda hamburgare och då brukar jag göra en vegetarisk variant antingen med bönor som bas eller nu senast med sojafärs. Receptet hittade jag på javligtgott.se (en bra blogg med vegetarisk mat) och blev riktigt god och köttliknande om man gillar det. 
 
Vegetarisk burgare 4 st
300 gr sojafärs
2 ägg
1,25 dl ströbröd (ev mer)
1 vitlöksklyfta
2 tsk grillkrydda
1 tsk örtsalt
salt och peppar
 
Kryddningen varierade jag lite och originalreceptet ger även förslag på lite fler smaksättningar ex; 1 gullök, 1 tsk chilipulver, 1 tsk spiskummun, 1 hackad chipotlechili.
 
Tina färsen och blanda äggen med ströbröden i en separat skål. Låt svälla ca 10 minuter.
Blanda färsen med ströbrödsblandningen och alla kryddor, arbeta smeten ordentligt med händerna. Om färsen vill ramla sönder låt vila en liten stund till eller tillsätt mer ströbröd. Smaka av färsen så den är nog kryddad (fördel när man jobbar med vegetarisk färs!)
Forma biffarna med händerna genom att krama dom hårt så dom håller ihop. 
Grill: Grilla på hög värme tills dom blir brunbrända på varje sida, ca 10 minuter totalt. 
Stekpanna: Då kan du med fördel först försteka färsen med lök och sedan blanda med ströbröd och kryddor. Stek sedan på hög värme och sänk sedan och låt burgarna gå färdigt.
 
Servera med gott bröd och cole slaw.
 
En annan snabblagad god vegetarisk rätt är stekt ris med grönsaker. Nämndes nyligen på en blogg jag läser då insåg jag att det var längesen jag gjort det och gud vad sugen jag blev. När jag var i Thailand var det min absoluta favoriträtt. Man får inte till det lika bra här hemma, men det blir gott som tusan ändå! Det är ju som en asiatisk pyttipanna så egentligen är det väl inget strikt recept bara det är ris, grönsaker och ägg. Här kommer typ ett recept, men se det mer som inspiration än ett recept...
 
Stekt ris med grönsaker
Kokt basmatiris blandas med lagom mycket ljus soja (japansk kör jag med)
Snabb varianten så använder jag frysta grönsaker (gärna mixen "sommargrönsaker")
Lite salladslök (ev även vitlök)
Svamp
Ägg
Gurkmeja
Svartpeppar
Japansk soja (eller annan soja)
Fisksås
Olja
 
Stek salladslöken (vitlök) i olja en stund och tillsätt sedan grönsaker, svamp och kryddor och stek en liten stund
Blanda i riset och stänk över fisksås och blanda runt och låt steka ca 3 minuter. Tillsätt äggen och blanda runt tills dom stelnar. Servera och smaka av med soja. 
 
 
 
 

 

Allmänt, Middagstips, Sött och gott, ayurveda | stekt ris och grönsaker, vegetarisk vardagsmat, vegetariska burgare | |
Upp