Lekstugebygge del 1

Vi har påbörjat byggandet av lekstugan. Vi bygger utifrån en skiss som jag ritat och sedan har jag kollat runt mycket på andra lekstugor och sett vilka mått dom använt sig av. Lekstugan ska bli en funkis modell med kiosklucka och ett fönster på kortsidan. I mtt huvud blir det jättebra, får se hur det blir i praktiken...
 
Vi har hunnit göra klart golv, väggreglar och takreglar. För att summera det hela så här långt så är jag stolta över oss glada amatörer. En större motgång hittills eftersom vi (byggkonstruktören = jag) råkade göra lekstugan lite för hög i förhållande till golvytan och det såg lite konstigt ut. Så det var bara att montera isär väggreglarna och korta av och montera ihop. Det kändes inte skoj men jag försökte verkligen tänka att motgångar är faktiskt lärdomar. Idag monterade vi dörren på lekstugan. Egentligen ska väl det göras sedan men pappa kom förbi med dörren och satte även upp den. Resten av dagen har vi mest arbetat i trädgården och gett den kärlek och en stor makeover, blev bra och ser välvårdat ut! Nästa steg på lekstugan är takläggning och spika panel. Fortsättning följer...
 
 Ritning.
 
 Detta moment tog sin tid med allt grävade och fixande för att få allt i våg. Både jag och Rikard hann bryta inhop varsin gång innan det blev bra...med andra ord ha tålamod när du ska få grunden i våg!
Väggarna byggde vi i garaget, det var smidigast och lätt att få rakt.
 
Långväggarna på plats!
Fina dörren! Bredvid dörren ska det vara en kiosklucka och på en kortsidan ett fönster.
 
Allmänt, Lekstugan | bygga lekstuga, lekstuga, lekstuga funkis | |
Upp