Rabarbermarmelad

Jag är barnsligt förtjust i marmelad och förutom den klassiska favoriten med apelsinskal så älskar jag min egna raberbermarmelad och brukar göra en sats varje sensommar som brukat räcka ett år. Men eftersom barnen också gillar marmelad så blir det väl snart att göra en större sats. Här kommer receptet.
 
rabarbermarmelad
 
500 gr späd rabarber
500 gr socker
15 gr smör
 
  • Skölj rabarbern noga och skär i tunna skivor. Blanda med sockret i en bunke och låt det dra över natten.
  • Slå upp saften som bildats i en kastrull och koka ihop den på hög värme utan lock tills ca hälften av vätskan återstår.
  • Lägg i rabarbern i vätskan och koka upp under omrörning. Rör ner smöret när det kokar som mest.
  • Sänk värmen och låt småkoka i ca 40 minuter. Prova om marmeladen har rätt konsistens genom att låta lite svalna på ett fat.
  • När den är klar så häll upp marmeladen på rena glasbrukar. Låt smaken mogna ett dygn. Jag brukar hälla upp marmeladen i många små brukar som jag fryser och tar fram efter som.
 
 
 
Allmänt, Sött och gott | rabarbermarmelad | |
Upp