Lördagsmos

Startade morgonen med en riktigt mysfrukost med barnen, älskar verkligen att lyxa till och äta långa frukostar på helgen. Att jag sedan tycker frukosten är dagens godaste mål gör ju inte saken värre. 
 
Har sedan några månader tillbaka blivit helt frälst av chiafrön, dessa små superfrön som är späckade med nyttigheter äter jag som en gröt varje dag. När man blandar dom med vatten bildas ett gelé runt dom och det kan se ganska läskigt ut. Lite som små fiskägg. 
 
Chiafröna kommer ursprungligen från Mexico (aztekerna) och är en bra källa till näring. Fröet äts som det är eller blandas i bröd och bakverk. Man kan även göra en dunderdryck som heter Chia Fresca (Iskiate) där man blandar fröna med vatten, lime och agavesirap (eller honung). Enligt vad man kan läsa så används dessa frön som basföda för en stam från Mexico som är kända som världens bästa långdistandslöpare - Tarahumara.
 
Fröna innehåller mängder av omega-3 och är rikt på mineraler såsom kalcium och andra nyttigheter.
 
Själv äter jag dom som sagt som gröt på morgonen med lite kokosflingor i och sylt eller bär till. Jag tycker det är gott och min kropp mår bra av gröten.
 
Det finns mer att läsa om dessa frön och dess hälsoegenskaper på nätet. Bland annat ska den förebygga cancer, motverka infektioner och stärka immunförsvaret. Även bra för mage och tarm.
 
 
 
Graviditeten
Min kropp förbereder sig helt klart för förlossning även fast det kan vara ett tag kvar. Bebisen har sjunkit längre ner och idag fick jag springa en h e l d e l på toa. Sedan har ju tröttheten kommit tillbaka med dunder och brak och jag sover återigen flera timmar på dagen och det är såå skönt. Pendlar väldigt mycket mellan att vara supertrött och sedan får jag energiryck och vill förbererda inför bebisens ankomst och vill städa, rensa, laga mat och dona... sedan blir jag helt slut igen... :)
 
Vet att allt jag skriver nu bara så gott som handlar om graviditeten men det tar verkligen 80 % av alla mina tankar och så just nu. 
 
Ha en fortsatt skön lördag!
 
Kram Jessica
Allmänt | chiafrön | |
Upp