Höstblåst och äppelmuffins

Idag är det en kall och blåsig men härligt solig höstdag. Tidigt i morse när vi låg i sängen och ammade hörde man hur blåsten ven ute och då var det så mysigt där i värmen under täcket med Sam nära. Efter en stund smög jag upp och gjorde mig kaffe och mackor och såg nyhetsmorgon en stund själv innan barnen vaknade. Så skönt att få lite tid själv med en stor kopp kaffe och lite tvslöande...
 
Det var soligt även igår och som jag skrev tidigare är ju Arvid och Lo aningen rastlösa här hemma så igår bestämde vi oss för att ta en liten utflykt till Kåge och fiska och fika. Det var mysigt och även fast vi inte fick något på kroken var det härligt att vara ute och göra något kul tillsammans. Arvid och Lo fiskade medan Sam sov sig igenom hela utflykten. Innan utflykten fick barnen baka äppelmuffins av några äpplen som sjöng på sista versen och dom skötte allt själva utom att ta in och ut ur ugnen. Muffisarna blev sååå goda och snygga (har tyvärr ingen bild). Visserligen brukar barnen få vara med när jag bakar men jag måste nog låta dom göra ännu mer :)
 
Jag lägger upp receptet här nedanför men tyvärr utan bild.
 
Nu är det klart med namnen och det blir Sam Hardy. Känns helt rätt och passar bra ihop. Så nu är det bara att fylla i papprena till Skatteverket och skicka in. 
 
Ha en härlig onsdag!
 
Kram Jessica
 
 
Äppelmuffins 
(ca 12 stycken stora)
Ugn: 200 grader
 
100 gr rumsvarmt smör
1 1/2 dl socker
4 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl filmjölk
ca 3 äpplen
kanel + socker
 
(Smeten gör jag i en matberedare med elvisp)
Vispa smör och socker poröst. Tillsätt äggen ett i taget medan man vispar kraftigt.
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och rör ner det i smeten. Tillsätt fil. Klicka ut smeten i ca 12 stora muffinsformer. Klyfta äpplen och tryck ner i smeten. Strö lite kanel och socker över.
 
Grädda i mitten ca 20 minuter (känn efter).
 
 
 
Allmänt | |
Upp