Lördagsgodis och ayurveda

Det är aldrig så tyst och lugnt som när barnen precis fått sitt lördgsgodis. Då kan man verkligen höra en knappnål falla till golvet. Men det dröjer ju inte länge innan sockerkicken sätter in och det blir raka motsatsen. Så jag passar på nu och skriva lite medan det smaskas för fullt i vardagsrummet och Sam sover gott i vagnen.
 
Idag är jag gräsänka, för Rikard är och pimplar i Aborrträsk och förhoppningsvis får han med sig någon fin röding hem. Vi har fortfarande kvar i frysen sedan han var och fiskade senast, men det gör inget för röding är en god fisk som jag gärna äter. Den blev föressten otroligt god att grava!
 
Måste tipsa om två bra böcker för er som är intresserade av ayurveda (framförallt matlagningen). Det är två kokböcker med lite annan information kring ayurveda. Jag har läst dom flera gånger och jag tycket det är otroligt intressant och har lagat några maträtter utifrån dom. Sedan jag var hos en ayurvedisk hälsovägledare och fick råd kring mat och leverne som passar min typ av kroppstyp så märker jag ju att jag mår bättre när jag äter mer det som passar mig. Ju mer jag läser desto mer tycker jag att det låter självklart och logiskt att följa ayurvedatänket. Kanske inte så konstigt att det fungerar bra eftersom det är ett traditionellt medicinsk system från Indien som har praktiserats oavbrutet i över 1000 år! Därmot kan jag tycka att maten är lite svår att få ihop när man har småbarn, antagligen är det bara en vanesak men många maträtter i böckerna känns lite komplicerade och vuxna i smaken. Och det är ju inte aktuellt att stå och laga två olika maträtter varje dag. 
 
 
"Evas frestelser - livets goda" av Eva Stormöga & "Maten är min medicin" av Janesh Vaidya
 
Nu ska jag spela lite tvspel med barnen innan Sam vaknar.
 
Ha en bra lördag!
 
Kramar Jessica
 
 
Allmänt, ayurveda | ayurveda | |
Upp